godaddy web stats
Markus Persson köper lyxhus för 70 miljoner dollar efter att Microsoft köpt Mojang - Gossipzine.se : Gossipzine.se

Markus Persson köper lyxhus för 70 miljoner dollar efter att Microsoft köpt Mojang


Kategorier: Kändisar
Markus Persson köper lyxhus för 70 miljoner dollar efter att Microsoft köpt Mojang

15 september 2014 blev det känt att Microsoft köper bolaget Mojang, grundat av Markus “Notch” Petterson för motsvarande 18 miljarder kronor.

Långt tidigare hade ett flertal storbolag och riskkapitalister visat intresse för bolaget. Bl.a hade Sean Parker uppvaktat trion bakom bolaget 2012. Parker är en av världens mest namnkunnige investerare. I slutet av 90-talet startade han, 19 år gammal, musiktjänsten Napster och senare slog han sina påsar ihop med Mark Zuckerberg och blev Facebooks första vd.
I dag sitter han i styrelsen för både Spotify och Yammer, det sociala nätverket som nyligen såldes till Microsoft för 1,2 miljarder dollar.
VD på Mojang var då Carl Manneh även om det var programmeraren Markus Persson, som skapat det ikoniska datorspelet Minecraft. Även Markus gamla vän Jakob Porser har haft en betydande roll i bolaget.

Spelet som Markus Persson knåpade ihop på sin fritid spelas av mer än 30 miljoner personer. Det har gjort vännerna Markus, Carl och Jakob till superstjärnor inom spelvärlden och Mojang, företaget de startade ihop hösten 2010, till ett av de mest lönsamma i historien.

Det är också därför Carl Manneh tackar nej när investerarna hör av sig. Så också till Sean Parker.
Vi behöver helt enkelt inte mer pengar, förklarade Manneh som så många gånger förut.

Minecraft har gjort trion ekonomiskt oberoende med god marginal.

Tidigare jobbade Carl Manneh som chef på webbföretaget Jalbum, men då var bilden en annan. Där behövdes hela tiden nytt kapital för att det skulle överleva. Manneh var tvungen att regelbundet tjata till sig möten med penningtäta investerare, för att sen mer eller mindre tigga om att få sälja av en del av sitt företag så att de anställdas löner kunde betalas.

Minecraft har funnits ute sedan 2009 och kostat pengar nästan från start.
Först hösten 2011 släpptes det färdiga spelet.

För Markus Persson började det med en Commodore 128, som hans pappa Birger en dag kom hem med till lägenheten i Salem utanför Stockholm. Det var på den han gjorde sina första stapplande steg och lärde sig programmera. Det första spelet var ett textäventyr med cowboys och indianer. Det försvann när datorn stängdes av på kvällen.

– Jag visste inte hur man sparade kod, säger Markus i en intervju med tidningen Café.

Hans pappa Birger var narkoman och missbrukade i första hand amfetamin. Även hans lillasyster Anna föll i tonåren ned i ett tungt drogmissbruk. När Markus var ung dömdes hans pappa Birger till fängelse. Det dröjde flera år innan Markus tog upp kontakten med honom igen.

När de hittat tillbaka till varandra fick pappa Birger med egna ögon se hur Minecraft slog igenom och hans son blev en världsstjärna. Men hans pappa Birger föll efter en tid tillbaka i drogmissbruket och begick självmord.

Hans lillasyster Anna lämnade familjen i ung ålder och levde som hemlös. Markus hatade att se hur Anna tappade fotfästet. Samtidigt visste han inte hur han skulle kunna hjälpa henne. Att ge henne pengar var meningslöst, det visste han, men när hans syster bad om hjälp hade han sällan hjärta att säga nej.

Det dröjde flera år innan Anna hittade rätt behandling och blev fri från drogerna. Därefter har de kommit varandra närmare igen. I dag är relationen nära, trots att deras liv ser väldigt olika ut.

I barndomen hanterade Markus kaoset genom att dra sig undan.

Efter gymnasiet tog Markus ett par ströjobb som spelprogrammerare. På företaget Midasplayer, som driver spelsajten King.com, lärde han känna vännen och den nuvarande arbetskamraten Jakob Porser. På Jalbum, som utvecklar fotoalbum på webben, anställdes han av Carl Manneh som senare rekryterades till att bli vd på Mojang.

Det mesta av sin energi la han på ett hobbyprojekt, ett spel han börjat utveckla på fritiden. Det var en märklig liten idé. Så märklig att nästan ingen utom Markus Persson själv förstod sig på den.

Minecraft, som det skulle heta, kan närmast liknas vid ett digitalt Lego. Sommaren av 2009 lades en första, tidig version ut på webben. Spelet var gratis att prova på och många verkade tycka om det, så Markus bestämde sig för att försöka ta betalt. Inte ens han själv hade några större förhoppningar om att bli rik på det. Kanske lite kaffepengar i bästa fall, och åtminstone något slags bekräftelse på att det varit värt allt jobb.

– Det sålde 15 kopior första dagen, vilket jag tyckte var helt enormt, säger Markus.

Från den 17 september 2010, då företaget grundades, till den 31 december 2011 drog Mojang in 540 559 963 kronor enbart på försäljning av Minecraft.
Att ett företags omsättning når över en halv miljard kronor på bara ett år hör inte till vanligheterna, men det är minst lika mycket företagets vinster som får konkurrenter och riskkapitalister att stå förbluffade. Kostnaderna under det första året låg på drygt 61 miljoner kronor. Resten var ren vinst.

2012 värderades Mojang till mellan 11 och 27 miljarder kronor. Och hösten 2014 såldes det för just 18 miljarder kronor.

Det går inte att hitta en enkel förklaring till varför Minecraft blev en sådan framgång.
Det handlade inte om ett slipat pr-maskineri, en avancerad affärsplan eller sofistikerad målgrupps­analys.

Markus Persson lade ut en version av spelet långt innan det var ”färdigt”. Trots att han tog betalt för det saknades många funktioner, och framför allt fanns ingen manual.

Att spela Minecraft är komplicerat. Som spelare gräver man fram mineraler ur marken och kombinerar dem för att få verktyg, till exempel hackor som behövs för att gräva ännu djupare. Att gissa sig till hur mineraler ska hanteras tar enorm tid, så snart började spelarna göra egna sajter där de gav varandra tips.

Andra spelade in sig själva när de byggde och publicerade videor på Youtube. De skickligaste drog flest tittare, andra ville bräcka dem och sedan var bollen i rullning.

– Det var när folk på Youtube började prata om spelet det verkligen drog iväg.

Bara i maj 2011 laddades mer än 35 000 Minecraft-filmer upp, alltså fler än 1 000 varje dygn. De mest populära har visats närmare 50 miljoner gånger. För många har showande via Youtube blivit själva syftet med att spela Minecraft. För Markus Persson är det reklam. Gratis reklam. En uppenbar brist i spelet blev alltså den främsta anledningen till genomslaget.

Genom sin uppväxt har Markus Persson själv sett vad det innebär att inte ha särskilt mycket pengar. Bråken som följde när han eller systern Anna hade dragit på familjen skyhöga telefonräkningar (Markus på grund av ett ihärdigt använt modem, systern för att hon ringde Heta Linjen) är bland de tydligaste minnena från barndomen.

Däremot minns han inte att han tänkte på familjen som speciellt fattig.

Markus Persson skulle kunnat pensionera sig för länge sedan. Men han filar även på ett nytt spel.  Länge kallades det bara ”rymdspelet”, men sedan fick det namnet 0x10c.

Men Markus låter inte bara pengarna som rullat in på hans konto ligga.
Hösten 2014 betalade han 70 miljoner dollar, motsvarande 560 miljoner kronor, för ett hus i Beverly Hills.
Huset är 2000 kvadratmeter stort och har 8 sovrum, 15 badrum, ett showroom för bilar, ett godisrum, flera barer och en egen biograf etc.

 

MC38

MC36

MC35

MC40

MC39

MC37

MC34

MC33

MC32

MC31

MC30

MC29

MC28

MC27

MC26

MC25

MC24

MC23

MC22

MC21

MC20

MC19

MC18

MC17

MC16

MC15

MC14

MC13

MC12

MC11

MC10

MC9

MC8

MC7

MC6

MC5

MC4

MC3

MC2

MC1


Lämna ett svar